Friday, February 11, 2011

Ayat Pasif dengan Imbuhan Kata Ganti Nama Diri Pertama dan Kedua

Contoh kata ganti nama diri pertama dalam bahasa Melayu ialah saya, aku, kami, dan kita, sementara contoh kata ganti nama diri orang kedua ialah awak, engkau, anda, dan kamu. Kata-kata ini pula mempunyai bentuk ringkas, misalnya ku, untuk aku, dan kau untuk engkau.

Dalam ayat pasif dengan kata ganti nama diri pertama dan kedua, kata ganti nama ini hadir di hadapan kata kerja dasar tanpa menerima awalan -di.


Contoh:
1. Burger itu aku makan.
2. Air itu belum saya minum.
3. Orang itu jangan kamu tegur.









Jika bentuk-bentuk ringkas ku dan kau digunakan, bentuk-bentuk tersebut dieja bercantum.

Contoh:
1. Air itu kuminum.
2. Gadis itu kulihat.

Antara kata ganti nama diri dan kata kerja dalam ayat pasif, tidak wajar disisipkan unsur-unsur lain. Ayat-ayat yang berikut misalnya, dianggap tidak gramatis:

1. * Air awak belum habiskan.
2. * Gelas itu kusudah basuh.

No comments:

Post a Comment